Obraz jako obiekt teoretyczny. Studia z teorii i historii badań nad sztuką
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3839-3
- DOI: 10.14746/amup.9788323238409
- Kategoria: Historia Sztuki
- Data wydania: 2020
Obraz jako obiekt teoretyczny to drugi w cyklu po tomie Obrazy mocne – obrazy słabe (2018) zbiór artykułów powstałych jako pokłosie rogalińskiego seminarium historyków sztuki. Niniejsza publikacja zogniskowana jest na relacji między dziełami sztuki a rozmaitymi strategiami teoretycznymi wykorzystującymi ich potencjał ikoniczny. Poszczególne studia zawierają analizy różnego rodzaju sprzężeń między myślą dyskursywną a wizualnością w dziejach sztuki i humanistyki. Wnioski wywiedzione z badania określonych przypadków pozwalają na zadanie pytań w szerszej optyce teoretycznej. W toku rozważań przywołane są koncepcje z obszaru filozofii (m.in. Platon, Walter Benjamin, Jacques Derrida), teorii sztuk wizualnych (m.in. Leon Battista Alberti, Wilhelm Worringer, Hans Sedlmayr, Timothy J. Clark, Hans Belting, Mieke Bal) oraz dzieła sztuki od nowożytności po współczesność (Lorenzo Lotto, Edouard Manet, Marcel Duchamp, Paul Klee, Walter Gropius, Władysław Strzemiński, Robert Rumas).
Łukasz Kiepuszewski
Argument obrazu. Wprowadzenie
Stanisław Czekalski
Obraz teoretyzujący, obraz teoretyzowany i historia sztuki
Ryszard Kasperowicz
Sofista – teoria obrazu poza granicami obrazowania?
Jacek Jaźwierski
Problem „powierzchni” w koncepcji kompozycji historii Leona Battisty Albertiego
Łukasz Kiepuszewski
Autoportret po dekonstrukcji. Nancy i Derrida
Michał Haake
Targ za Żelazną Bramą Józefa Pankiewicza – utracona alegoria?
Dorota Kownacka-Rogulska
Opowiadane z pamięci. Obraz jako narzędzie metody „kontrfaktualnej”. Wilhelm Worringer
i George Augustus Moore – rozważania paraobrazowe
Agnieszka Rejniak-Majewska
Estetyczna negatywność i spektakl nowoczesności Un bar aux Folies Bergère jako przedmiot
społecznej historii sztuki
Maria Poprzęcka
Obraz nieistniejącego obrazu. Hansa Beltinga obraz teoretyczny
Gabriela Świtek
Przezroczystość obrazu / dematerializacja architektury. Przypadek Picassa i Gropiusa
Piotr Juszkiewicz
Anioł regeneracji
Anna Markowska
Malarstwo w poszerzonym polu. Sala Neoplastyczna jako suplement i obraz szkatułkowy
Łukasz Rozmarynowski
Obraz i informacja. O twórczości Ryszarda Winiarskiego w świetle teorii gier
Mariusz Bryl
Instalacja jako „forma krytyczna”. B.H. i O. Roberta Rumasa
Image as the Theoretical Object is a second in a series after Strong Images – Weak Images (2018). It is a collection of essays written as a result of art historian conference in Rogalin. These publication is focused is on the relation between work of art a various theoretical strategies employing their iconic potential. Individual papers contain analyses of various kind of conflicting relationships between discourse and visuality in the history of art and humanities. Conclusions derived from each case study allow to put forward questions in wider theoretical perspective. The authors of the considerations draw on different concepts from philosophy (including Plato, Walter Benjamin, Jacques Derrida) theory of visual arts Leon Battista Alberti, Wilhelm Worringer, Hans Sedlmayr, Timothy J. Clark, Hans Belting, Mieke Bal) and works of art from early modernity to contemporary times (Lorenzo Lotto, Edouard Manet, Marcel Duchamp, Paul Klee, Walter Gropius, Władysław Strzemiński, Robert Rumas).
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 16,8 x 23,8 |
Tytuł (EN) | Image as the Theoretical Object |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
ISBN | 978-83-232-3839-3 |
DOI | 10.14746/amup.9788323238409 |
Liczba stron | 216 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 17,50 |
Rodzaj oprawy | miękka |